Learning from modelling examples: Effects of seeing the human model's face

Learning from modelling examples: Effects of seeing the human model's face

De redactie stuitte onlangs op dit artikel dat al in 2014 is gepubliceerd. Het gaat over een onderzoek over de vraag of het beeld van de spreker in een video helpt of juist hindert bij het leren.Dit artikel biedt een korte samenvatting en een link naar het onderzoeksverslag.

In dit onderzoek is gebruik gemaakt van de eye-tracking techniek. Deelnemers aan het onderzoek bekeken twee video's over een probleem dat opgelost moest worden. Een groep deelnemers bekeek twee video's met beeld van de spreker, de andere groep bekeek twee video's zonder beeld van de spreker. Na het kijken van de video moesten ze zelf een probleem oplossen. De beweging van de ogen tijdens het kijken werden opgenomen. Het resultaat was dat de deelnemers na het kijken van de video met beeld van de spreker beter presteerden. De onderzoekers suggereren dat de aanwezigheid van het hoofd van de spreker niet afleidt tijdens een demonstratie terwijl de spreker uitlegt wat  hij/zij aan het doen is. Uit de eye tracking bleek overigens dat de kijkers in beide video’s (met of zonder hoofd) de meeste aandacht hadden voor de handen van de spreker om de demonstratie goed te kunnen volgen. De kijkers die de video met hoofd van de spreker bekeken keken eigenlijk nauwelijks naar het hoofd, maar presteerden nadien wel beter.

   

Door Tamara van Gog, Ilse Verveer, Lise Vergeer Gepubliceerd in Computers and Education 72 (2014) 323-327

Samenvatting: Sanne Gratama van Andel ( UU)